Vier leslokalen (vroegere kleuterklassen) en de aanpalende vroegere kleuterspeelplaats worden verbouwd tot een polyvalente zaal die zal gebruikt worden als refter, studiezaal en openleercentrum.



OPENLEERCENTRUM

Om beter te kunnen inspelen op de vernieuwde onderwijsmethodes, gaat onze school een openleercentrum bouwen. De modernisering van het secundair onderwijs wil de studiekeuze langer uitstellen, wat een andere aanpak van onderwijs vereist. Scholen zullen verplicht worden om enkele uren per week te differentiŽren en te remediŽren. De nadruk verschuift van het klassikaal lesgeven naar de meer individuele leerlingenbegeleiding, waarbij uitdagen en remediŽren centraal zullen staan. Het openleercentrum zal een meer gedifferencieerde aanpak mogelijk maken, en zal de leerlingen de mogelijkheid geven om actiever en zelfstandiger mee te werken aan hun leerproces.

De vier leslokalen die vroeger kleuterklassen waren, zullen samen met de aanpalende vroegere kleuterspeelplaats worden verbouwd tot een polyvalente zaal die zal gebruikt worden als refter, studiezaal en openleercentrum.

Dit openleercentrum biedt de school tal van bijkomende voordelen:

Over de middag kan het openleercentrum, dat ook dienst zal doen als polyvalente zaal, gebruikt worden als volwaardige refter die door alle leerlingen kan worden gebruikt. Bovendien zal het mogelijk zijn om in deze refter de leerlingen een warme maaltijd aan te bieden.
Een verplaatsbare wand zal het mogelijk maken om de zaal op te splitsen in twee delen, zodat de leerlingen die niet tijdens de normale middagpauze eten (de TSO-richtingen) rustig kunnen eten zonder de andere leerlingen te storen.
Buiten de middagpauze zal de refter gebruikt worden als studiezaal waar de leerlingen terecht kunnen bij afwezigheid van leerkrachten, of tijdens de proefwerken.
De zaal wordt voorzien van sanitair, een warmhoudkeuken en een professionele afwasruimte. Ze kan apart verwarmd worden, zodat ze buiten de schooluren kan gebruikt worden als vergaderruimte, zonder dat de rest van de school moet gebruikt worden.

HERINRICHTEN WETENSCHAPSLOKALEN

De school heeft dringend nood aan wetenschapslokalen die voldoen aan de huidige vraag vanuit de leerplannen. De leerlingen moeten steeds meer zelf experimenteren in plaats van te kijken naar de demonstratieproeven door de leerkracht vooraan. Dit vereist dat ook de leerlingen aan ingerichte labotafels kunnen werken.

De 4 wetenschapslokalen (aardrijkskunde, biologie, chemie en fysica) zullen een grondige opfrisbeurt krijgen. Er komen een nieuwe vloer, nieuwe ramen met zonwering, nieuwe plafondtegels/verlichting en nieuwe binnenwanden. Bovendien worden er nieuwe kastenwanden geplaatst en 3 wetenschapslokalen (biologie, chemie en fysica) krijgen nieuwe labotafels met aansluiting op de verschillende nutsleidingen. Er komen ook 2 preparatielokalen waar de producten veilig opgeslagen worden, materiaal gereinigd wordt en waar de leerkrachten hun proeven kunnen voorbereiden. Om de veiligheid te optimaliseren, wordt er een branddeur geplaatst aan het begin van de wetenschapsgang, conform met de huidige brandvoorschriften.

Een voorbeeld van het openleercentrum: